Dobrodziejstwa nasion lnu.

Aż dziw bierze, że za niewielkie pieniądze (cena za kg waha się w okolicach 4-5 zł) możemy mieć w domu nasionka, które mają tak dobroczynny wpływ na nasz organizm.

Historia uprawy lnu i pozyskiwania z niego drogocennych składników sięga czasów Orientu. Pierwsze udokumentowane doniesienia o leczniczych właściwościach lnu datowane są na czasy Greków i Rzymian około 650 lat p.n.e. Hipokrates w V wieku p.n.e. zalecał stosowanie lnu w przypadku zapalenia błon śluzowych, w bólach podbrzusza czy biegunce. Mahatma Gandhi zauważył: „Gdziekolwiek siemię lniane jest spożywane dość regularnie, tam ludzie cieszą się lepszym zdrowiem”. (za: skarbnicawiedzy.blox.pl)

Tym, co wyróżnia siemię lniane jest wysoka zawartość Omega 3. Dlaczego kwasy Omega 3 są tak ważne? Stanowią one podstawowy budulec wielu tkanek naszego organizmu. Odpowiednia proporcja kwasów Omega 3 i Omega 6 dostarczana naszym organizmom, powinna kształtować się na poziomie zbliżonym do 1:1. Tymczasem w diecie współczesnego człowieka wskaźnik ten osiąga nawet 1:20. Właśnie dlatego warto swoje menu wzbogacić o olej lniany lub siemię. Jest ono również źródłem błonnika, wielu witamin z grupy B oraz wit. młodości (E), a także cynku, żelaza, kwasu foliowego, magnezu, białka. Zawiera również flawonoidy (mają właściwości przeciwzapalne, pomagają zachować zdrowy wygląd skóry; dzięki nim organizm szybciej usuwa toksyny) i fitoestrogeny (zmniejszają zagrożenie osteoporozą, rakiem piersi i prostaty).

Na co siemię lniane?

  • likwiduje stany zapalne przewodu pokarmowego (zaparcia, biegunki), zgagę, wrzody
  • obniża poziom cholesterolu
  • upośledza wchłanianie glukozy w przewodzie pokarmowym (nadmiar glukozy sprzyja otyłości)
  • odżywia włoscy, cerę i paznokcie
  • pomocne przy schorzeniach górnych dróg oddechowych, nawilża gardło
  • zaleca się je w profilaktyce nowotoworowej

Jakie siemię kupować i jak spożywać?

Najlepiej kupować siemię lniane w całych ziarenkach (niemielone, gdyż szybko się utleniają) oraz nieodtłuszczone, które pozbawione jest sporej ilości Omega 3. Siemię mielimy bezpośrednio przed użyciem (zawarte w nim tłuszcze szybko jełczeją). Mieląc ziarna (w blenderze, młynku elektrycznym) należy uważać, aby ich nie przegrzać, gdyż w wyższej temperaturze tracą one swoje właściwości. Jeżeli chcemy spożyć siemię w postaci kleiku (zalewając wodą), nie zalewamy go wrzątkiem, a wodą o temperaturze nie przekraczającej 40°C*.

* Zmielonych ziaren nie należy zalewać zimną wodą, gdyż wówczas wytwarzają się związki cyjanogenne, które niwelowane są w wyższej temperaturze. Jednak ich ilość jest tak niewielka, że organizm sam sobie poradzi z ich zneutralizowaniem. Nie należy więc obawiać się zatrucia, spożywając niewielką ilość siemienia dziennie. Dodatkowo badania dr Budwig dowodzą o nietoksyczności siemienia przy spożywaniu go z sokami owocowymi, nabiałem. Dowiodła ona, że obecny w tkankach (oraz w naszej wątrobie) enzym rodanaza w obecności związków siarki (zawarta w nabiale) przekształca cyjanki w cyjanokobalaminę czyli witaminę B12.

Przyjmuje się, że dzienne spożycie siemienia powinno oscylować wokół 2-3 łyżek, jednak powinniśmy sami obserwować nasz organizm i odpowiednio reagować. Należy pamiętać, że wszystko spożywane w nadmiarze może zaszkodzić (nawet woda).

Warto wprowadzić olej lniany oraz siemię lniane do naszej diety, np. piekąc bułki z dodatkiem siemienia. Przepis: https://sledzwsloiku.wordpress.com/2014/02/07/buleczki-z-siemieniem-lnianym/

Olej lniany, jak wybrać?

Kupując olej lniany zwracajmy uwagę na to, czy jest to produkt zimno tłoczony. To właśnie taki tłuszcz jest najbardziej wartościowy, najzdrowszy i zawiera wszystkie wspomniane wcześniej właściwości (warto spróbować także innych olejów tłoczonych „na zimno”). Co to znaczy, że olej lniany jest zimnotłoczony? Temperatura, w której z ziaren siemienia lnianego wyciska się tłuszcz, nie może przekroczyć wartości spotykanych w przyrodzie przy pełnym nasłonecznieniu. Oznacza to mniejszą wydajność (i wyższą cenę produktu finalnego), ale też znacznie wyższe walory zdrowotne. Tłoczenie w wysokich temperaturach oraz rafinacja powodują znaczny lub całkowity ubytek najcenniejszych składników. (za: biokurier.pl)

Informacje zaczerpnięte z: akademiawitalnosci.pl; nazdrowiesposob.com

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s