Pączki pieczone! :)

Tłusty czwartek zbliża się wielkimi krokami…, ale czy tłusty czwartek musi być naprawdę tłusty? W tym roku, chciałem wypróbować pieczoną wersję pączków i jestem bardzo zadowolony z efektów końcowych. Według mnie, wcale nie różnią się smakiem od tych pieczonych, a unikamy smażenia w oleju (czego bardzo nie lubię, pomijając już nawet kwestie zdrowotne). Faktem jednak jest, że takie pieczone słodkości na pewno mają mniejszą ilość kalorii, więc osoby odchudzające się mogą śmiało sięgnąć po, co najmniej jedną sztukę (o ile się oprą, bo ja nie czekając na jutrzejszy dzień już pochłonąłem kilka sztuk!).

Dla tych, którzy nie zwracają uwagi na kalorie (być może tylko w tłusty czwartek) polecam karnawałowe róże, smażone już tradycyjnie na oleju. 🙂 O nich w następnym wpisie. 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERASkładniki:

  • 100 ml ciepłego mleka
  • 50 g świeżych drożdży
  • 370 g mąki pszennej (u mnie więcej)
  • 50 g cukru
  • 3/4 łyżeczki soli (u mnie 1/2)
  • 3 jajka
  • 170 g masła
  • marmolada (lub inne wypełnienie)
  • do ozdoby (lukier, polewa czekoladowa, orzechy, wiórki kokosowe, skórka pomarańczowa)
  • papilotki na muffiny
  • forma, szklanka do wykrawania

???????????????????????????????Wykonanie:

Wszystkie składniki powinny mieć temperaturę pokojową.

Robimy rozczyn: do miski kruszymy drożdże, dodajemy po 1 łyżce cukru i mąki, wlewamy podgrzane mleko. Mieszamy, odstawiamy pod przykryciem do wyrośnięcia na ok. 15 min.

OLYMPUS DIGITAL CAMERADo miski przesiewamy mąkę, dodajemy sól, cukier, mieszamy. Wlewamy rozczyn, mieszamy drewnianą łyżką. Stopniowo dodajemy jajka, mieszamy. Wyrabiamy około 10 min. Dodajemy masło w niewielkich ilościach. Wyrabiamy (dosypujemy mąkę, jeżeli jest taka potrzeba, u mnie była). Po otrzymaniu jednolitej masy (nie klejącej się), ciasto wykładamy na stolnicę, rozpłaszczamy ręką na grubość 1 cm, wykrawamy kółka (szklanką lub obręczą, śr. 7 cm), rozpłaszczamy w dłoni, nakładamy marmoladę, zlepiamy jak pierogi, końce łączymy w jeden punkt zlepiamy. Wkładamy do papilotki na muffiny. Tak przygotowane pączki odstawiamy do wyrośnięcia na 30 min. Układamy na blasze do pieczenia (zachowując odstępy), pieczemy w zależności od piekarnika  – w oryginale 13-15 min., u mnie 30-40 min. – w 180°C. Nie smarowałem wierzchu roztrzepanym jajkiem, rumieniły się naturalnie. 🙂 Po wystudzeniu dekorujemy wg własnej inwencji twórczej. 😀

???????????????????????????????OLYMPUS DIGITAL CAMERASmacznego! 🙂

* Przepis pochodzi z kwestiasmaku.com

Skomentuj

